Діти Всесвіту
Порушення інтелектуального розвитку.
Порушення інтелектуального розвитку – це стійке, явно виражене зниження пізнавальної діяльності, що виникло на основі органічного ураження центральної нервової системи. Переважно йдеться про ураження головного мозку.
Легкий ступінь – F70 (IQ 50–69);
Помірний ступінь – F71 (IQ 35–49);
Тяжкий ступінь – F72 (IQ 20–34);
Глибокий ступінь – F73 (IQ нижче 20).
F – це шифр, який надають у висновках від інклюзивно-ресурсні центри. Ступені залежить від IQ. Наприклад, IQ нормотипової людини – приблизно 100–120.
Фахівцям ЗЗСО
Фахівцям ЗДО
Батькам
- ІРЦ рекомендує
- Часті запитання
- Комплексне ППО розвитку дитини
- Вступ до інклюзивної групи чи класу
- Корисні посилання
Факти про порушення інтелектуального розвитку (ПІР):
- Раніше інтелектуальні порушення називали “розумовою відсталістю”. Цей термін запозичили з медицини, але термінологія еволюціонує. Нині ми говоримо, що людина – на першому місці, а вже потім – порушення або особливості розвитку. Тому не можна використовувати термін “розумово відсталі”;
- Порушення інтелектуального розвитку має найбільше образливих слів, які з ним асоціюються. Наприклад, “імбіцил”, “ідіот”. Це – терміни, які раніше використовувалися в медицині і стосувалися різних ступенів інтелектуального порушення. Нині ці формулювання – також образливі;
- Порушення інтелекту не лікується. Воно залишається з людиною на все життя. ПІР – це первинне порушення, але від нього виникають наслідки та особливості. Вторинні відхилення вчителі можуть коригувати;
- ПІР – не хвороба й не заразний стан. Ви можете прочитати про це в Міжнародній класифікації хвороб 10-го видання;
- Інтелектуальне порушення спричиняють понад 250 чинники під час народження або в ранньому дитинстві;
- Діти з ПІР розвиваються повільніше та інакше, ніж нормотипові діти. Їхній розвиток інколи нагадує схему “2 кроки вперед, 1 крок назад”;
- Діти з ПІР можуть не опанувати певні знання та навички. У школі, де я працюю, є діти з комплексними порушеннями розвитку. Наприклад, підлітки, які не вміють читати – і ніколи не навчаться. Бо це – особливість їхнього мозку. Але вони можуть опанувати інші знання та навички.
ЯКІ ОЗНАКИ СТУПЕНІВ ПІР
Легкий ступінь:
- Має труднощі в концентрації уваги. Дитина часто відволікається, довго розглядає картинки.
- Переважає фразове мовлення.
- Дитина самостійна, необхідний частковий супровід дорослого.
- Потребує додаткового часу, індивідуальних інструкцій, вказівок або нагадувань. Наприклад, “Зараз урок математики, тобі треба подивитися на дошку й послухати вчителя”.
- Пасивний словник переважає над активним. Тобто дитина запам’ятовує багато слів, але здебільшого не може відтворити.
- Уповільнений розвиток відчуттів.
- Низька мотивація через те, що знижена пізнавальна діяльність.
- Мислення конкретне та обмежене досвідом, низька здатність узагальнювати та абстрагувати. Тому абстрактні слова дитина не розуміє, дратується;
- У підлітковому віці ці діти розуміють свою несхожість, тому часто мають депресивні та тривожні стани.
Помірний ступінь:
- Має достатній рівень комунікації на елементарному рівні;
- Потребує супроводу та додаткових опор: картинки або предмети, які візуалізують сказане. Дитина не може довго слухати пояснення вчителя;
- Важко даються соціальні сигнали від інших;
- Опановує більшість навичок самообслуговування;
- Потребує розширених інструкцій. Наприклад, має бути прописаний алгоритм, аби допомогти дитині не розгубитися;
- Робота із соціально-емоційною сферою. Часто не зчитує емоції, тому про них треба говорити;
- Фрагментовані думки, фразове мовлення. Вчителю треба просити таку дитину: “Скажи, будь ласка, повним реченням” або починати речення замість дитини.
Тяжкий ступінь:
- Мовлення та комунікація – на мінімальному рівні, використовує короткі слова або невербальні форми комунікації (картки, жести);
- Труднощі з моторними навичками, дитина фізично слабка. Наприклад, треба багато спроб і вправ, аби дитина тримала ручку;
- Потребує щоденної регулярної допомоги, супроводу та самообслуговування;
- Важливо наглядати за безпекою дитини. Часто не розуміє, що безпечно, а що – ні;
- Відволікається, має розсіяну увагу;
- Після тривалих та систематичних занять може сформувати елементарні соціально-побутові навички.
Глибокий ступінь:
- Мовлення не розвинене, видає звуки або крики;
- Уникає контакту з іншими;
- Потребує постійного розвитку та реабілітації;
- Немає пізнавальної діяльності;
- Малорухлива, має значні моторні порушення;
- Має порушення смаку та нюху, тому часто їсть усе, що трапляється під руку.
Діти Сонця
Синдром Дауна.
Діти рУХУ
Порушення опорно-рухового апарату.
Діти Мрій
Затримка психічного розвитку.
Діти Світла
Порушення зору.