Діти раннього віку з розладами аутистичного спектру

Ви зауважили, що ваш малюк не реагує на своє ім’я, не хоче спілкуватись, виконувати ваших прохань, має дивну поведіну, яка відрізняється від поведінки інших дітей, не любить та не потребує тактильного контакту з близькими людьми? Перелік особливостей поведінки можна продовжувати. І ці особливості є підставою для того, щоб звернутись до фахівців за роз’ясненнями та допомогою. Бо може статись так, що у вашого малюка аутизм…

Що ж таке аутизм?

Слово «аутизм» в перекладі означає «всередині себе». Термін був введений в медицину близько ста років. Аутизм – це стан, який характеризується порушеннями соціальної поведінки та взаємодії з оточуючими, порушеннями сенсорного сприйняття довкілля, особливостями мовленнєвого розвитку, містить певні проблеми з рухом та розвитком дрібної мотори. Фахівці вважають більш правильним використовувати термін не «аутизм», а «розлад аутистичного спектру (РАС)». Чим раніше у дитини розпізнають ознаки РАС, чим швидше батьки звернуться до фахівців (сімейний лікар, невролог, психіатр, фахівці ІРЦ) по допомогу, тим швидше розпочнеться корекційна робота, тим краще дитина соціалізується у світі.

Як розпізнати РАС у ранньому віці дитини?

Які особливості поведінки дошкільника чи навіть немовляти у ранньому віці мають стурбувати батьків? На що варто звернути більшу увагу ?

  • Якщо до року дитина:
  • мало посміхається,
  • не дивиться в очі оточуючих,
  • не відгукується на своє ім’я,
  • практично не реагує на прояви ніжності,
  • не любить бути на руках,
  • мало або зовсім не вигукує звуки та не лепече, або, навпаки, кричить і плаче,
  • дуже активна або, навпаки, пасивна і відсторонена від усіх,
  • не вказує на предмети,
  • не бавиться іграшками.
  • Якщо дитина до 2-х років:
  • не реагує на звернене до неї мовлення,
  • не виконує прохання, інструкції, вказівки,
  • погано реагує на будь які зміни,
  • виконує певні рухи, що повторюються («тріпає» руками, бігає по колу, крутиться, хитає тулубом, переступає з ноги на ногу тощо),
  • не має відчуття небезпеки (тікає, біжить на дорогу, не зважає на біль тощо),
  • використовує для гри нетипові предмети, розкладає їх у ряд.
  • У віці 3-х років і старше:
  • втрачає вже набуті навички мовлення і взаємодії з оточуючими,
  • уникає зорового контакту,
  • не розуміє почуттів інших,
  • постійно повторює одні і ті самі рухи, дії, слова тощо,
  • незвично та емоційно реагує на певні звуки, запахи, світло, дії оточуючих тощо,
  • різки та раптові прояви гніву, агресії, самоагресії тощо.

Що робити?

  • Важливо пам’ятати, що окремі симптоми не означають, що у дитини розлад аутистичного спектру. Багато дітей, які не мають аутизму, проявляють ті чи інші ознаки розладу.
  • Якщо у вас виникли певні підозри чи сумніви щодо поведінкових проявів вашої дитини, – довіртесь фахівцям.
  • Час і вік для корекції розладів аутистичного спектру – критично важливі ресурси: чим пізніше розпочато корекційне втручання, тим гіршим буде результат.
  • Допомагайте дитині в тому, щоб вона ста­ла максимально автономною та самостійною.
  • Не порівнюйте вашу дитину з іншими, лише з нею самою, вчорашньою. Не порівнюйте з умовною «нормою».
  • Фіксуйте її динаміку розвитку – привчіться зауважувати, або й записувати, кожен успіх, навіть мінімальний. Повірте, іноді динаміка помітна тільки тоді, коли ви самі надасте собі ці докази.
  • Прийміть та любіть свою дитину. Прийняття – глибоке розуміння того, що вона народжена не для того, щоб комусь подобатися або виправдовувати чиїсь очікування. Прийміть її такою, якою вона є. Це навчить вас і інших людей приймати дити­ну з її слабкостями та особливостями.
Діти раннього віку з розладами аутистичного спектру

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Догори