Система PECS, як засіб комунікації на уроках.

Всі діти потребують спілкування, але не кожна має змогу реалізувати цю потребу. До закладів дошкільної та шкільної освіти приходять діти, яким недоступне звичне для інших мовлення. Зрозуміти їх допоможуть альтернативні засоби комунікації Спілкування без меж та упереджень починається з дитинства. Спільні ігри, справи або пустощі будуються на основі простих комунікативних навичок, за допомогою яких діти встановлюють контакт, обмінюються інформацією.

Одним із найважливіших завданням сучасної корекційної педагогіки є формування комунікативних умінь в осіб, які не спроможні до оволодіння словесним мовленням. Тому перед корекційними педагогами постала проблема формування комунікації в осіб із тяжкими порушеннями мовлення, а також із аутизмом альтернативними вербальному мовленню засобами. З цією метою вченими було розроблено системи допоміжних комунікативних стратегій, спільним для яких є використання допоміжних засобів у процесі спілкування, що «спрощує» процес сприймання, розуміння та продукування інформаційних повідомлень.

PECS – Picture (зображення) Excange (зміна) Communication (комунікація) System (система) – це комунікаційна система для обміну зображеннями. Розроблена в США як варіативна методика для людей з Розладом Аутистичного Спектру (РАС), як для дітей, так і для дорослих. Розлад аутистичного спектру – це розлад нервової системи, який погіршує поведінку та комунікацію людей. На сайті mental.ua представлено великий вибір обладнання для роботи з дітьми з РАС. Проте для гарного результату необхідне вивчення особливостей навчання дітей з РАС. Картки PECS є ефективними в роботі з дітьми різних вікових груп, які мають труднощі в комунікативній, пізнавальній та моторній сферах. У результаті залучення системи PECS у дитини може поліпшитися комунікаційні навички, або вона зможе перейти до вербального відтворення зображень.

Методика системи PECS застосовується при роботі з дітьми з ЗПР (затримка психічного розвитку). При ЗПР розвивається затримка навичок дрібної моторики, мови, соціальної активності, такі діти мають порушення комунікативних навичок, включаючи систему жестів. Як правило, з цією системою починають ознайомлювати дітей, яким ще не має 5 років. Великий досвід її використання накопичений у роботі з особами з розладами спектру аутизму. Вони практично не говорять або мають обмеження в мовленні, які супроводжуються ехолаліями. PECS проходить у вигляді тренінгу. Його можна проводити як в школі, так і вдома.

Таким дітям потрібний візуальний приклад. Він може бути представлений фотографіями, серіями тематичних карток з малюнками, схематичних зображень або слів.

Методика навчання PECS передбачає систематичні завдання з малюнками, завдяки чому у дитини може з’явитися власна «мова». Дитина може взяти картку і скласти пропозицію, наприклад: «Я хочу гуляти», або «Я не хочу гуляти».

Тренінг PECS складається з шести етапів, в форматі дискретних проб з використанням потужних підкріплювачів (індивідуальний навчальний підхід, який застосовується для навчання навичкам в організованій, контрольованій і систематичній формі). Як правило, PECS йде паралельно звичайному мовному розвитку, ця система комунікації двостороння.

Застосування PECS починається з навчання того, як комунікувати (Етап I) і далі проходить інші п’ять етапів, які включають в себе збільшення дистанції між комунікативними партнерами (Етап II), розрізнення картинок (Етап III), побудова речення (Етап IV), відповідь на питання: «Що ти хочеш?» (Етап V) і коментування (Етап VI). Система дозволяє зробити комунікацію наочною.

Щоб досягти значних результатів, необхідно дуже довго працювати. Роботу необхідно проводити протягом років, фахівці повинні працювати у комплексі, узгоджуючи всі свої дії один з одним. Використання карток PECS прискорює розвиток мовлення, завдяки симбіозу словесного та візуального образів.

До переваг застосування PECS належать:

Робота над мовленнєвими розладами дітей необхідно розпочинати якомога раніше за для найкращого результату. В умовах комплексної, цілеспрямованої роботи сформувати розвинене комунікативне мовлення у немовленнєвої дитини дуже важко.

Отже, з метою стимуляції комунікативних компетенцій у дітей із аутизмом, окрім звичних в логопедичній роботі методів і прийомів, які часто не дають результатів у роботі з цією категорією дітей, слід застосовувати і нетрадиційні форми та методи на невербальному рівні, зокрема, спілкування за допомогою альтернативної комунікації РЕСS. Використання цієї методики дає змогу полегшити взаєморозуміння з дитиною, повірити їй у свої власні сили, навчити спілкуватися з оточуючими не вербально, а дітям із наявними навичками вербального спілкування – допомогти в оволодінні граматичними категоріями, сприяти розвитку усного мовлення в повній його мірі.

Система PECS, як засіб комунікації на уроках.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Догори