Проблема загального недорозвинення мовлення у дітей дошкільного віку

Загальне недорозвинення мовлення (ЗНМ) — складний розлад мовлення, при якому у дітей зі збереженим слухом і інтелектом порушуються всі компоненти мовлення (лексика, фонетика, граматика). Недорозвинення мовлення може проявлятися в різному ступені: від повної відсутності словесних засобів спілкування до розгорнутого мовлення з самостійними елементами лексико-граматичного та фонетичного недорозвинення.

Основні ознаки ЗНМ у дітей дошкільного віку:

  • обмежений словник
  • обмежена лексична розмаїтість,
  • недостатній розвиток граматичної структури мовлення (неправильна синтаксична будова фрази та слова),
  • порушення звукового спектру мовлення (наприклад, дитина може замінювати, переставляти або пропускати звуки),
  • порушення комунікативних навичок, таких як здатність вести бесіду, сприймати та розуміти ін.

Мовленнєвий розвиток дошкільника є складним психологічним процесом. Цей процес включає в себе ряд аспектів. Ось декілька з них:

Фонетичний розвиток: дитина навчається вимовляти та розрізняти звуки мовлення. На цьому етапі важливо, щоб вона вчилася вимовляти правильно звуки та їх комбінації.

Лексичний розвиток: дитина починає збагачувати  словниковий запас, вчиться новим словам та їх значенням. Це важливий етап для розширення комунікативних можливостей.

Синтаксичний розвиток: на цьому етапі дитина вчиться будувати речення, розуміти структуру мовлення, правила словосполучення та синтаксису.

Семантичний розвиток: дитина розвиває розуміння значень слів та їх відношень між собою, формує навички розуміння текстів та інтерпретації інформації.

Комунікативні навички: мовленнєвий розвиток також включає в себе навички спілкування, вміння висловлювати свої думки, слухати інших та взаємодіяти з ними.

Культура мовлення: дитина ознайомлюється з нормами мовленнєвої культури, такими як ввічливість, правила спілкування та загальноприйняті вирази.

Виділяють 4 рівні загального недорозвинення мовлення. Ось коротка характеристика кожного з них:

Перший рівень загального недорозвинення мовлення. Мовленнєва складова спілкування вкрай обмежена, використовуються жести і міміка.

Другий рівень загального недорозвинення мовлення. Перехід до нього характеризується підвищенням мовленнєвої активності дитини. Спілкування відбувається шляхом використання постійних, але спотворених і обмежених загальновживаних слів.

Третій рівень загального недорозвинення мовлення характеризується наявністю великої кількості фраз, в яких присутні елементи лексико-граматичної та фонетико-фонематичної несформованості.

Четвертий рівень загального недорозвинення  мовлення характеризується фонетичними і фонематичними дефектами, а також труднощами у відтворенні звукової і складової структур слова. Також іноді, спостерігаються труднощі з дикцією, мовлення нечітке, невиразне.

Логопедична робота при кожному рівні

I рівень ЗНМ:

  • озвиток розуміння мовлення,
  • розвиток імітації,
  • розвиток зорової та слухової уваги, пам’яті.

II рівень ЗНМ:

  • розвиток звукової сторони мовлення,
  • розвиток лексичної сторони,
  • розвиток темпу, ритму, інтонації,
  • розвиток граматичних структур,
  • накопичення словникового запасу,
  • розвиток фразового мовлення.

III рівень ЗНМ:

  • практичне засвоєння лексико-граматичних засобів мовлення,
  • формування правильної фонетичної сторони мовлення

IV рівень ЗНМ:

  • удосконалення та розвиток фонематичних процесів
  • закріплення правильної вимови
  • удосконалення розгорнутого фразового мовлення
  • розвиток первинних навичок читання, письма
  • розвиток графомоторних навичок

Для виявлення рівня загального недорозвинення мовлення дошкільника необхідно визначити ступінь сформованості його мовленнєвих навичок, порівняти їх з віковими нормами та рівнями психологічного розвитку, з’ясувати їх співвідношення в контексті дефіциту та компенсації, мовленнєвої діяльності та інших між видами психологічної діяльності, щоб з’ясувати, що саме лежить в основі цього порушення.

При виявленні мовленнєвого дефекту необхідно проаналізувати й усвідомити взаємодію звукової сторони мовлення з розвитком лексико-граматичних структур. Враховуючи вікові та особистісні особливості, можна не тільки виявити наявні у дитини відхилення, а й спертися на них для подальшої корекційно-розвивальної роботи.

Проблема загального недорозвинення мовлення у дітей дошкільного віку

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Догори