Ураховуючи психофізичні особливості дітей з синдром дефіциту уваги з гіперактивністю (далі – СДУГ), їхні можливості та потреби, пропонуємо батькам скористатися такими рекомендаціями:
- Домовитись із педагогом про розміщення домашнього завдання на сайті, у Вайбері (шкільній групі), електронній платформі тощо з метою спрямування діяльності власної дитини і за потреби допомогти їй.
- Якщо дитина має проблеми із письмовим оформленням завдання, можна запропонувати їй усну форму відповіді (використання онлайн режиму, голосових повідомлень, телефону тощо), узгодивши це питання з вчителем.
- Діти зі СДУГ швидко втомлюються, тому до режиму дня слід обов’язково включити денний сон. До виконання домашнього завдання доцільно приступати після денного сну та корекційної гімнастики.
- Не змушуйте дитину виконувати надмірну кількість завдань. Таке виконання має бути дозованим.
- Під час виконання домашнього завдання дозволяйте дитині сидіти так, як їй зручно, за потреби – встати і пройтись по кімнаті. Надмірна суворість призведе лише до їх емоційного зриву.
- Приділяйте час оздоровленню та психічному розвантаженню дитини: регулярне провітрювання приміщення, прийняття ванни, фізична зарядка, вправи на релаксацію, використання танцювальних елементів, слухання спокійної музики тощо.
- Залучайте дитину до систематичного виконання побутових обов’язків: прибирання квартири, миття посуду, поливання квітів, догляд за домашніми тваринами тощо. Однак пам’ятайте, що доручення мають відповідати віку, рівню розвитку та здібностям дитини.
- Під час проведення навчальних занять ураховуйте індивідуальні особливості Вашої дитини.
- Частіше хваліть дитину. Діти зі СДУГ покарань не сприймають, однак дуже чутливі до заохочень.
- Під час виконання домашнього завдання разом з дитиною не відволікайтеся на інші справи (метушливість батьків передається дітям, які будуть хвилюватися).
- Складне (або велике за обсягом) домашнє завдання розподіліть на частини (вказівки батьків мають бути конкретними: бери щоденник, сідай за стіл, відкривай зошит і т.д.). Згодом дитина всі ці дії виконуватиме самостійно.
- Використовуйте таймер (за допомогою наочних годинників різних видів гіперактивні діти контролюють власну швидкість виконання завдання, на який відведений певний час).
- З метою профілактики перевтоми робіть зупинки під час підготовки домашнього завдання (або виконання певного виду діяльності). Це можуть бути п’ятихвилинні перерви кожні 20 хвилин, перерви між завданнями – 10-15 хвилин. У період відпочинку заборонено використовувати будь-які гаджети, під час перерви дитина повинна виявляти свою активність – рухатися, стрибати, дивитися у вікно, пити воду, їсти яблуко тощо).
- Привчайте дитину до підтримання порядку на її робочому столі (парті). Вона особисто має слідкувати за тим, щоб на столі не було зайвих предметів.
- Швидка втомлюваність дитини зі СДУГ не залишить у неї сил на якісне виконання домашнього завдання у чистовику, тому від чернетки доцільно відмовитися.
- Разом із дитиною складіть список завдань і розмістіть його на видному місці, де вона зможе самостійно викреслювати чи позначати виконані завдання. У такий спосіб дитина вчиться самостійності, відповідальності та самоконтролю. Якщо необхідно, спокійно порадьте їй перевірити список.
- Складіть для дитини режим раціонального харчування та дотримуватися його: уникайте їжі та напоїв з великою кількістю барвників, консервантів, харчових домішок.
- Привчіть дитину до чіткого розпорядку дня.
- Складіть із дитиною перелік справ, які робити можна, а які – не дозволяється.
- Спрямовуйте активність дитини на позитивні справи.
- У випадку необхідності підтримайте дитину і надайте їй допомогу.
- Зберігайте спокій у будь-яких ситуаціях, будьте терплячими.
- Навчіть дитину контролювати свої почуття та емоції. З цією метою необхідно показувати переваги спокійної поведінки на життєвих прикладах, разом з дитиною визначити правила поведінки в різних ситуаціях.
Виконання батьками
зазначених рекомендацій допоможе їм краще організувати навчальний процес дитини зі СДУГ у домашніх умовах, створити сприятливе середовище для її розвитку та зберегти сімейне благополуччя.
Рекомендації батькам дітей зі СДУГ щодо особливостей організації побуту, освітньої діяльності, міжособистісної взаємодії під час карантину.